Försenat flyg - vad kan du kräva?
Om flyget blir försenat har du, förutom rätt till kompensation, också rätt till service medan du väntar på flygplatsen. Flygbolaget ska till exempel förse dig med mat och dryck utan kostnad.
Om du skulle bli ombokad till en annan avgång nästa dag har du rätt att få boende på hotell samt transport till hotellet. Sist men inte minst behöver du inte använda din egen telefon eftersom du har rätt till telefonsamtal. I och med att många flygbolag inte är så flitiga med att frivilligt stå för ovannämnda, är det mycket viktigt att du sparar samtliga kvitton i det fall du själv behöver betala för mat, dryck och boende. Du ska spara kvittona eftersom du kan få återbetalning för de omkostnader du får stå för själv vid en försening.
Vill du klaga själv?
Om du har modet att driva processen själv, kan du börja med att skicka in ett klagomål till flygbolaget eller researrangören. Klagomålet ska vara skriftligt. Se till att du har samtliga kvitton för dina utgifter.
Du ska känna till att du har två år på dig att framföra ett klagomål. Därefter är möjligheten att klaga på förseningen förverkad, vilket betyder att du inte längre har möjlighet att kräva kompensation. I detta sammanhang är det också en god idé att undersöka vad din försäkring egentligen täcker. Om du kommer i en situation då det inte är möjlighet att hitta en lösning med flygbolaget kring ditt försenade flyg, kan du alltid klaga till Konsument Europa som kan hjälpa dig med ditt klagomål.
EU-regler och kompensation
EU-förordning 261/2004 lägger fast att du har möjlighet att kräva kompensation i det fall ditt flyg är försenat. I denna förordning hittar du alla regler kring kompensation och ersättningar vid försenade flyg.
Alla flygbolag från EU:s medlemsländer måste följa EC-261. Emellertid är det så att flygbolagen i realiteten betalar kompensation/ersättning i endast omkring 50% av ärendena, trots att reglerna ger passagerarna rätt i upp emot 80% av fallen.
Det är också många som, felaktigt, tror att de måste ha en reseförsäkring för att kunna göra anspråk på kompensation. Det är alltså inte korrekt. Slutligen är det också helt underordnat om du har köpt din flygbiljett hos ett lågprisbolag eller inte. Samma regler gäller för alla förseningar hos alla flygbolag.
Professionell hjälp utifrån är också en möjlighet!
Det finns en lång rad professionella verksamheter som specialiserar sig på juridiska ärenden rörande flygförseningar. I stället för att du ska använda tid på att sätta dig in i lagar och regler, hålla reda på tidsfrister och mycket mer, så kan en av dessa professionella aktörer utkämpa de juridiska striderna åt dig.
Det finns olika professionella aktörer, bland annat Flyghjälp.se. Det kan vara klokt att lämna över ärendet till experter som kan föra din talan gentemot de relevanta myndigheterna och därigenom se till att du får den kompensation du har rätt till. För många har det inneburit en god lösning att få hjälp utifrån, med professionell hjälp från start till mål. Om du inte får ersättning kostar tjänsten ingenting.
Om du får utbetald kompensation betalar du bara en mindre del av ersättningen i avgift. I princip kan du glömma allt om det försenade flyget fram tills du antingen får besked om att du ska få ersättning eller förlorar fallet. Att anlita professionell hjälp för att föra ditt ärende vidare kan rekommenderas. Du slipper då både stress och allt det byråkratiska krånglet.